
شرایط و مخاطرات استفاده از سامانه معاملات برخط کارگزار
- 1. كلیه سوابق تراكنشها در سامانه ثبت میگردد.
- 2. در صورت وجود شواهد و قرائني مبني بر نقض قوانين و مقررات يا ايجاد مخاطره در شفافيت و منصفانه بودن بازار، كارگزار ميتواند اقدامات پيشگيرانهاي از قبيل محدودكردن دسترسي مشتريان يا سفارشهاي آنها به عمل آورد. در صورت اعمال اين محدوديتها، كارگزار مسئوليتي در قبال خسارات وارده به مشتری نخواهد داشت.
- 3. اعمال هرگونه محدوديت بر معاملات مشتري یا دسترسی وی به سامانه توسط کارگزار باید مستند به قوانين و مقررات مرتبط یا اعلام سازمان یا بورس باشد. در صورت اعمال اين محدوديتها، كارگزار مسئوليتي در قبال خسارات وارده به مشتری نخواهد داشت. در صورت اعمال هر گونه محدودیت موضوع این ماده، کارگزار موضوع را به نحو مقتضی به مشتری اطلاع خواهد داد.
- 4. کارگزار موظف است در زمانی که تکالیف مقرراتی ایجاب میکند، امکان حذف یا ویرایش سفارشهای ثبتشده را از مشتری سلب نماید. همچنین کارگزار اختیار حذف سفارشهای وارد شده توسط مشتری را در چارچوب قوانین و مقررات دارد و در این صورت موظف به نگهداری دلایل و مستندات مربوطه است. در هر دو مورد کارگزار موظف به اعلام موضوع به همراه دلایل به مشتری است.
- 5. کارگزار متعهد است دادهها و اطلاعات مربوط به مشتري را محرمانه نگه دارد.
- تبصره: کارگزاری مجاز است با رعایت قوانین و مقررات موجود، اطلاعات مشتریان را در اختیار سازمان یا سایر مراجع ذیصلاح قرار دهد.
- 6. کارگزار متعهد است از طریق سامانه، همواره جزئیات وضعیت حساب، قدرت خرید و سوابق سفارشها و معاملات مشتری را در اختیار وی قرار دهد و در صورت اعلام مغایرت از سوی مشتری، در اسرع وقت نسبت به بررسی موضوع و اعلام نتیجه بررسی به وی اقدام نماید.
- 7. کارگزار مسئولیتی در قبال سود یا زیان ناشی از اقدامات انجام شده توسط مشتری از طریق سامانه از جمله انجام معاملات برخط ندارد.
- 8. کارگزار بابت ارائه خدمات برخط از طریق سامانه وجهی را از مشتری دریافت نمینماید بنابراین امضای این قرارداد تکلیفی برای کارگزار جهت ارائه خدمات برخط به مشتری از طریق سامانه ایجاد نمیکند و چنانچه در نتیجه قطعی، کندی یا بروز اختلال در سامانه بنا به هر دلیل، دسترسی به سامانه یا استفاده از آن برای مشتری ممکن نباشد، کارگزار مسئول جبران خسارتهای وارده به مشتری در نتیجه قطعی، کندی یا بروز اختلال در سامانه نخواهد بود.
- 9. مشتري بايد اطلاعات و مستندات لازم را جهت احراز هويت مطابق قوانین و مقررات مربوطه در هر زمانی که لازم باشد به کارگزار ارائه نمايد.
- 10. مشتری مکلف است رمز عبوری که توسط کارگزار در اختیار وی قرار میگیرد را در اولین ورود به سامانه تغییر دهد.
- 11. مشتري تعهد ميكند از انجام هرگونه اقدام كه منجر به نقض قوانين و مقررات گردد از جمله دستکاری بازار و معاملات مبتني بر اطلاعات نهاني خودداري نمايد.
- 12. مشتری متعهد است در تمامی مراحل اجرای این قرارداد، استفاده از سامانه، ثبت سفارشهای خرید و فروش، انجام معامله، تمامی واریزها و برداشتها و تمامی اقدامات مربوط به پیش یا پس از انجام معامله، کلیه قوانین و مقررات و الزامات ابلاغی توسط سازمان و سایر مراجع ذیصلاح و شرايط اعلامي توسط کارگزار را رعایت نماید. در هر حال مشتری مسئول جبران کلیه خسارتهایی است که در نتیجه عدم رعایت قوانین و مقررات و مفاد این قرارداد توسط وی حادث شود.
- 13. مسئوليت استفاده و حفاظت از رمز عبور و نام كاربري و نيز مسئوليت انجام هرگونه معامله و ضرر و زیان حاصله كه از طريق نام كاربري و يا رمز عبور مشتري صورت ميگيرد، بر عهده مشتری است.
- 14. تمامی سفارشها، معاملات و کلیه اقداماتی که در فرآیندهای پیش، حین یا پس از انجام معامله (نظیر تأیید، پذیرش یا امضای تعهدنامهها، بیانیهها، اطلاعیهها، واریز وجه به حساب کارگزار، درخواست دریافت وجه از کارگزار، ثبت، ویرایش و حذف سفارشها، معاملات انجامشده، درخواست تسویه نقدی یا تسویه فیزیکی در اوراق مشتقه، بارگذاری کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز جهت انجام امور تسویه، صدور حواله و تحویل کالا، تعیین باربری و مقصد حمل کالا، اعلام تأخیر در تحویل کالا، درخواست تحویل کالا با تأخیر، درخواست انفساخ قرارداد به دلیل تأخیر در تحویل کالا و ...) از طریق سامانه و با استفاده از نام كاربري و رمز عبور مشتری صورت ميگيرد، به منزله اقدام توسط شخص مشتری است و مشتری تحت هیچ عنوان نمیتواند سفارشها، معاملات یا به طور کلی هیچ یک از اقدامات انجامشده از طریق سامانه را انکار نماید یا ثبت سفارش، انجام معامله یا هرگونه اقدام انجامگرفته از طریق سامانه را به شخص دیگری منتسب نماید.
- 15. مشتری متعهد میگردد اطلاعات احراز هویت خود در سامانه (از جمله نام کاربری، رمز عبور، رمز یکبار مصرف) را در اختیار اشخاص ثالث قرار ندهد. در غیر اینصورت هرگونه مسئولیت ناشی از این امر بر عهده مشتری خواهد بود.
- 16. مشتري متعهد است سفارشهاي خريد و فروش روزانة خود را در چارچوب قوانين و مقررات و سقفهاي اعلامي توسط سازمان یا بورس به سامانه ارسال كند.
- 17. مشتري کلیه مسئوليتها و تبعات ناشي از استفادهی نادرست از سامانه را بر عهده ميگيرد.
- 18. در صورت عدم انجام معامله توسط مشتري به مدت 60 روز متوالي از طریق سامانه، کارگزار میتواند دسترسي مشتري را غيرفعال نماید.
- 19. مشتري متعهد ميشود، اصول امنيت سختافزاري و نرمافزاري و محافظت از اطلاعات از جمله استفاده از نرمافزارهاي ضد ويروس مناسب، محافظت از شناسه كاربر، كليدواژهها، كدهاي رمزي و كليه اطلاعات دريافتي از کارگزار را به منظور جلوگيري از دسترسيهاي غيرمجاز به سامانه، رعايت نمايد.
- 20. مشتري مکلف است در صورت وقوع هرگونه سرقت يا استفاده غيرمجاز از نام کابری و رمز عبور یا حساب(های) بانکی خود، موضوع را فوراً به کارگزار اطلاع دهد.
- 21. مشتري مجاز به هيچگونه دخل و تصرف در سامانه و نحوه دسترسی به آن به هر دلیل از جمله به منظور هر گونه بهرهبرداری تجاری یا غیرتجاری توسط خود یا به واسطه دیگری نیست و نمیتواند حق استفاده از این خدمات را به شخص دیگری واگذار کند.
- 22. مشتري اقرار مينمايد كه از دانش كافي در خصوص قوانين و مقررات معاملاتي و ساير قوانين و مقررات مرتبط با بازار سرمايه برخوردار است.
- 23. مشتری متعهد میگردد در صورت اختلال در سامانه، از راههای جایگزین اعلامشده توسط کارگزار برای ثبت و ارسال سفارش (حداقل مراجعه حضوری به کارگزاری) استفاده نماید.
- 24. مشتری به گردش حساب و معاملات خود به نحوی که روزانه بتواند از جزئیات معاملات و اعتبار و نیز مانده حساب خود مطلع گردد، دسترسی داشته و متعهد میگردد چنانچه خللی در این امور به وجود آید، حداکثر تا 15 روز پس از انجام معامله، به صورت مکتوب به شرکت کارگزاری (دبیرخانه شرکت) اطلاعرسانی نماید. در غیر اینصورت مسئول خسارات وارده به خود بوده و حق اعتراض نخواهد داشت.
- 25. چنانچه حساب مشتری نزد کارگزاری به هر دلیل (ابطال معاملات فروش، ثبت فیش واریزی نامعتبر، اختلال نرمافزار، خرید بدون مانده و ...) بدهکار گردد، شرکت کارگزاری حق دارد به تشخیص خود از دارایی مشتری، اقدام به فریز، فروش و تسویه نماید.
- 26. کلیه هزینههای مرتبط با بدهکار شدن مانده حساب مشتری نزد کارگزاری، بر عهده مشتری خواهد بود.
- 27. مشتری متعهد میگردد کلیه مقررات مربوط به معاملات بورس و فرابورس ایران خصوصاً مصوبات در مورد موضوع پولشویی را رعایت نماید.
- 28. کلیه خریدهای مشتری به صورت نقدی میباشد، مگر اینکه به صورت جداگانه قرارداد اعتباری فیمابین تنظیم شود.
- 29. در خصوص مشتریان حقوقی، صرفنظر از مستندات مربوط به اشخاص حقوقی از قبیل روزنامه رسمی و ... رویهای که تا کنون جهت تأیید دستورهای این دسته از مشتریان با قراردادهای فیمابین جاری بوده مورد تأیید مشتریان حقوقی بوده و مادامی که به صورت رسمی این رویه را تغییر ندهد حق اعتراض را از خود سلب و ساقط مینماید.
- 30. شرکت کارگزاری مستحق دریافت کارمزد در معاملات میباشد و مواردی از قبیل فسخ، انفساخ یا ابطال معاملات صورت گرفته در تمام سامانههای معاملاتی بورس و فرابورس مانع از این امر نمیباشد و تمامی مشتریان اعم از حقیقی یا حقوقی ملزم به پرداخت کارمزد معاملات و عندالزوم خسارات وارده به شرکت کارگزاری میباشند.
- 31. دادهپيامها و سوابق كلية تراكنشهاي دريافتي از مشتري و ارسالي به وي كه با رعايت قوانين و مقررات و در چارچوب مفاد اين قرارداد ايجاد و نگهداري شده است در حكم اسناد معتبر و قابل استناد در مراجع قضايي و حقوقي است. در صورت بروز اختلاف بين کارگزار و مشتري در خصوص اين سوابق و دادهپيامها، اطلاعات مندرج در سامانه، معتبر و براي کارگزاری و مشتری لازمالاتباع است.
- 32. در مواردی که کارگزار بر اساس این قرارداد یا دستورالعمل ملزم به اطلاعرسانی به مشتری است، کلیه اطلاعرسانیها و مکاتبات به یکی از طرق زیر به انتخاب مشتری انجام میگردد:
- ارسال پیامک به شماره موبایل مشتری
- ارسال به پست الکترونیکی مشتری
- اعلام در سامانه
- اعلام در سایت اینترنتی کارگزار