• خیابان ولیعصر، نرسیده به پارک ساعی ،

    نبش کوچه دلبسته ، پلاک 2145 ، ساختمان گروه مالی دی

  • 02141684000

    info@daybroker.ir

سامانه معاملات آنلاین (برخط)

معرفی سامانه معاملات برخط

در جامعه مدرن و رقابتي امروز، زمان عنصري بسيار مهم و گران بها به شمار مي رود، براين اساس شرکت کارگزاری بانک دی تلاش می کند بيشترين بهره برداري از زمان را با کمترين هزينه و اتلاف سرمايه انساني و مادي داشته باشد. سامانه معاملات برخط یکی از مطمئن ترین و آسان ترین روش ها جهت نیل به این هدف در بازار سرمایه می باشد.

منظور از معاملات بر خط Trading Online ،( دسترسی سریع ، آسان و مطمئن سرمایه گذاران به سامانه معاملات بازارهاي اوراق بهادار همانند بورس اوراق بهادار تهران (TSE و فرا بورس ایران OTC ( است. یعنی ارتباط بر خط همیشه و در همه جا و حتی از طریق تلفن هاي همراه نیز وجود دارد. انتظار پشت خط تلفن هاي مشغول دیگر وجود ندارد. ضمناً امکان اشتباه کردن کم می شود چون در معامله بر خط دستور خرید یا فروش مستقیماً توسط خود مشتري وارد می شود و خطاي معامله گر یا پذیرش از میان می رود و مشتري می تواند بدون مراجعه به کارگزاري، سفارش هاي خرید و فروش اوراق بهادار را به سرعت انجام دهد و معاملات کاملا" مکانیزه شده و همه اموربا استفاده از بسترهاي امن مخابراتی در کسري از ثانیه انجام می شود.

سرمایه گذاران با مراجعه به شعب کارگزاري پس از احراز هویت و پر کردن فرم مشتریان به عنوان مشتري کارکزاري شناخته میشوند. پس از آن قرارداد معاملات Online را دریافت و امضا می نمایند. در مرحله سوم جزوات آموزشی لازم به مشتري ارائه شده و از او مصاحبه و آزمون به عمل می آید. پس از تایید صلاحیت به مشتري کد و پسورد ورود داده می شود. حال مشتري امکان ورود سفارشات خرید و فروش را دارا می باشد.

مزایای سامانه معاملات برخط

رویه های معاملات برخط

بر اساس ماده 24 دستورالعمل اجرایی معاملات برخط رویه های انجام معاملات برخط و شرایط و مخاطرات این نوع معاملات را به اطلاع می رساند:

1) کلیه متقاضیان محترمی که تمایل به انجام معاملات خود در بازارهای بورس ایران را به صورت برخط داشته باشند لازم است طبق ماده ۱۴ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، قرارداد استفاده از معاملات برخط اوراق بهادار را با کارگزاری به امضا برسانند.

2) مدیریت معاملات برخط کارگزاری طبق ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، مکلف است در صورتی کامل بودن اطلاعات ارائه شده توسط متقاضی و پس از بررسی و احراز مهارت و صلاحیت ایشان در خصوص استفاده از زیرساخت های معاملات برخط و در صورت عدم وجود سابقه نقض مقررات یا عدم ایفای تعهدات نزد اعضا یا سازمان، نسبت به ارائه دسترسی به متقاضی ظرف حداکثر ۷ روز اقدام نماید. بدیهی است در صورتی که پس از اعطای دسترسی به متقاضی و در حین استفاده از سامانه معاملات برخط، مشخص شود که یکی از موارد ذکر شده قبل یا بعد از ارائه دسترسی نقض شده است دسترسی متقاضی ضمن اطلاع رسانی قبلی مسدود خواهد شد.

3) ارزیابی صلاحیت حرفه ای متقاضی توسط مدیریت معاملات برخط به صورت آزمون کتبی صورت می پذیرد.

4) کلیه متقاضیان محترم لازم است قبل از شرکت در آزمون و امضای قرارداد نسبت به مطالعه منابع آموزشی زیر اقدام نمایند. امضای قرارداد به منزله پذیرش تمامی قوانین و دستورالعمل های معاملات برخط و کلیه مخاطرات ناشی از انجام این معاملات است.

  • آشنایی با سامانه های معاملاتی برخط کارگزاری
  • دستورالعمل اجرایی معاملات برخط اوراق بهادار
  • آیین نامه ها و دستورالعمل های نحوه انجام معاملات در بورس و فرابورس
  • راهنمای سرمایه گذاری در بورس

5) مدیریت معاملات برخط کارگزاری می تواند علی رغم احراز تمامی شرایط فوق، خدمات معاملات برخط را به متقاضی ارائه ننماید. همچنین طبق ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، در صورتی که در حین استفاده از سامانه معاملاتی، شواهد و قرائنی مبنی بر نقض قوانین و مقررات و یا ایجاد مخاطره در شفافیت و منصفانه بودن بازار مشاهده شود دسترسی متقاضی به سامانه مذکور بلافاصله قطع خواهد شد و مراتب به اطلاع ایشان خواهد رسید.

6) نام کاربری و رمز عبور استفاده از سامانه معاملات برخط، در ابتدای افتتاح برای شخص داوطلب از طریق پیامک ارسال میگردد. بدیهی است در هر زمان متقاضی می تواند نسبت به تغییر رمز عبور انتخاب شده توسط خود اقدام نماید.

7) اطلاع رسانی در خصوص تغییرات، اطلاعیه های جدید و اختلالات احتمالی در سامانه های معاملاتی آنلاین از طریق "پیام فوری" داخل سامانه ها توسط مدیریت معاملات برخط کارگزاری صورت خواهد پذیرفت.

8) در صورتی که متقاضی اقدام به ارسال سفارشات نامتعارف به تشخیص ناظر بازار یا مدیریت معاملات کارگزاری نماید یا به هر طریقی اثبات شود که مشتری با روشی غیر متعارف، از طریق سامانه معاملات برخط کارگزاری، اقدام به ارسال سفارشات با تعداد و تکرار بالا نموده، دسترسی فرد مذکور بلافاصله قطع گردیده و مراتب به اطلاع ایشان خواهد رسید. فعال سازی مجدد دسترسی مشتری به سامانه معاملات برخط، در صورت تمایل وی، تنها منوط به ارایه تقاضای کتبی و همچنین تعهدنامه کتبی مبنی بر استفاده صحیح و مجاز از سامانه معاملات برخط خواهد بود.

  • کارگزاری میتواند بر اساس دستور نهاد ناظر، محدودیت‌هایی در سامانه معاملات برخط مشتری خاص و یا گروه و یا تمامی مشتریان ایجاد کند، این محدودیت‌ها می‌تواند در دسترسی کامل، حجم سفارشات، نماد خاص، مبلغ سفارش خاص، بازار خاص، دوره زمانی خاصی باشد.
  • در صورتی که مشتری تعهدات خود را نقض کند، مدیریت برخط کارگزاری مجاز است بدون اطلاع قبلی، دسترسی متقاضی به سامانه‌های معاملات برخط را برای مدت نامعلوم قطع نماید.
  • مشتری بایستی همواره شرایط لازم برای دریافت و برقراری دسترسی برخط را حفظ نماید. در صورتی که پس از اعطای دسترسی به متقاضی و در حین استفاده از سامانه معاملات برخط، مشخص شود که یکی از وارد ذکر شده قبل یا بعد از ارائه دسترسی نقض شده است دسترسی متقاضی ضمن اطلاع رسانی قبلی مسدود خواهد شد.
  • بر اساس ماده 19 دستورالعمل اجرایی همچنین بند 3 ماده 6 قرارداد فی‌مابین، در صورت قطع دسترسی متقاضی به سامانه‌های معاملاتی برخط به منظور اعمال حقوق متعلق به کارگزاری یا دلایل ذکر شده فوق، کارگزاری هیچ گونه مسئولیتی در قبال خسارات وارده احتمالی به فرد متقاضی نخواهد داشت.
  • تلاش کارگزاری این است که سامانه معاملات برخط مشتریان همواره فعال و برقرار بماند. اما در صورت بروز هرگونه اختلال در سامانه معاملات برخط، کارگزاری حداکثر تلاش خود را به عمل خواهد آورد تا سامانه‌ها در کمترین زمان ممکن فعال شوند. بدیهی است در موارد فورس ماژور امکان قطع دسترسی متقاضیان محترم به سامانه‌های معاملات آنلاین وجود دارد.

9) سامانه های معاملاتی برخطی که در اختیار متقاضیان محترم قرار میگیرد حداقل الزامات لازم در دستورالعمل های ابلاغی نهاد های ناظر را رعایت کرده است. همچنین حداقل امکانات زیر از طریق این سامانه ها در اختیار هر شخص قرارداده میشود:

  • امکان ارسال،ویرایش و حذف سفارشات
  • امکان مشاهده دارایی و حساب نزد کارگزاری
  • امکان واریز و دریافت وجه
  • امکان ثبت در خواست تغییر کارگزار ناظر
  • امکان مشاهده دفترحساب و وضعیت حسابداری
  • امکان مشاهده سفارشات خرید و فروش های انجام شده.

10) اطلاع رسانی به مشتریان: کلیه موضوعات لازم برای اطلاع رسانی به مشتریان شامل اطلاعیه‌ها، تغییرات و اصلاحات،اخطارها و یا اعلان‌ها، توسط مدیریت معاملات برخط کارگزاری،همکاران پشتیبانی و یا از طریق سامانه معاملات برخط به اطلاع مشتریان خواهد رسید.

11) کارگزاری از طریق راه های ارتباطی زیر پاسخگوی مشکلات و سوالات احتمالی متقاضیان محترم میباشد.

  • سامانه تلفنی به شماره : 41684000-021
  • سامانه ایمیل به آدرس: online@daybroker.ir
  • واتس آپ کارگزاری به شماره : 09058945450-09036261914

شرایط و مخاطرات استفاده از سامانه معاملات برخط کارگزار

  • 1. كلیه سوابق تراكنش‌ها در سامانه ثبت می‌گردد.
  • 2. در صورت وجود شواهد و قرائني مبني بر نقض قوانين و مقررات يا ايجاد مخاطره در شفافيت و منصفانه بودن بازار، كارگزار مي‌تواند اقدامات پيشگيرانه‌اي از قبيل محدودكردن دسترسي مشتريان يا سفارش‌هاي آنها به عمل آورد. در صورت اعمال اين محدوديت‌ها، كارگزار مسئوليتي در قبال خسارات وارده به مشتری نخواهد داشت.
  • 3. اعمال هرگونه محدوديت بر معاملات مشتري یا دسترسی وی به سامانه توسط کارگزار باید مستند به قوانين و مقررات مرتبط یا اعلام سازمان یا بورس باشد. در صورت اعمال اين محدوديت‌ها، كارگزار مسئوليتي در قبال خسارات وارده به مشتری نخواهد داشت. در صورت اعمال هر گونه محدودیت موضوع این ماده، کارگزار موضوع را به نحو مقتضی به مشتری اطلاع خواهد داد.
  • 4. کارگزار موظف است در زمانی که تکالیف مقرراتی ایجاب میکند، امکان حذف یا ویرایش سفارشهای ثبتشده را از مشتری سلب نماید. همچنین کارگزار اختیار حذف سفارشهای وارد شده توسط مشتری را در چارچوب قوانین و مقررات دارد و در این صورت موظف به نگهداری دلایل و مستندات مربوطه است. در هر دو مورد کارگزار موظف به اعلام موضوع به همراه دلایل به مشتری است.
  • 5. کارگزار متعهد است داده‌ها و اطلاعات مربوط به مشتري را محرمانه نگه دارد. تبصره: کارگزاری مجاز است با رعایت قوانین و مقررات موجود، اطلاعات مشتریان را در اختیار سازمان یا سایر مراجع ذیصلاح قرار دهد.
  • 6. کارگزار متعهد است از طریق سامانه، همواره جزئیات وضعیت حساب، قدرت خرید و سوابق سفارشها و معاملات مشتری را در اختیار وی قرار دهد و در صورت اعلام مغایرت از سوی مشتری، در اسرع وقت نسبت به بررسی موضوع و اعلام نتیجه بررسی به وی اقدام نماید.
  • 7. کارگزار مسئولیتی در قبال سود یا زیان ناشی از اقدامات انجام شده توسط مشتری از طریق سامانه از جمله انجام معاملات برخط ندارد.
  • 8. کارگزار بابت ارائه خدمات برخط از طریق سامانه وجهی را از مشتری دریافت نمی‌نماید بنابراین امضای این قرارداد تکلیفی برای کارگزار جهت ارائه خدمات برخط به مشتری از طریق سامانه ایجاد نمی‌کند و چنانچه در نتیجه قطعی، کندی یا بروز اختلال در سامانه بنا به هر دلیل، دسترسی به سامانه یا استفاده از آن برای مشتری ممکن نباشد، کارگزار مسئول جبران خسارت‌های وارده به مشتری در نتیجه قطعی، کندی یا بروز اختلال در سامانه نخواهد بود.
  • 9. مشتري بايد اطلاعات و مستندات لازم را جهت احراز هويت مطابق قوانین و مقررات مربوطه در هر زمانی که لازم باشد به کارگزار ارائه نمايد.
  • 10. مشتری مکلف است رمز عبوری که توسط کارگزار در اختیار وی قرار می‌گیرد را در اولین ورود به سامانه تغییر دهد.
  • 11. مشتري تعهد مي‌كند از انجام هرگونه اقدام كه منجر به نقض قوانين و مقررات گردد از جمله دست‌کاری بازار و معاملات مبتني بر اطلاعات نهاني خودداري نمايد.
  • 12. مشتری متعهد است در تمامی مراحل اجرای این قرارداد، استفاده از سامانه، ثبت سفارشهای خرید و فروش، انجام معامله، تمامی واریزها و برداشتها و تمامی اقدامات مربوط به پیش یا پس از انجام معامله، کلیه قوانین و مقررات و الزامات ابلاغی توسط سازمان و سایر مراجع ذی‌صلاح و شرايط اعلامي توسط کارگزار را رعایت نماید. در هر حال مشتری مسئول جبران کلیه خسارتهایی است که در نتیجه عدم رعایت قوانین و مقررات و مفاد این قرارداد توسط وی حادث شود.
  • 13. مسئوليت استفاده و حفاظت از رمز عبور و نام كاربري و نيز مسئوليت انجام هرگونه معامله و ضرر و زیان حاصله كه از طريق نام كاربري و يا رمز عبور مشتري صورت مي‌گيرد، بر عهده مشتری است.
  • 14. تمامی سفارش‌ها، معاملات و کلیه اقداماتی که در فرآیندهای پیش، حین یا پس از انجام معامله (نظیر تأیید، پذیرش یا امضای تعهدنامه‌ها، بیانیه‌ها، اطلاعیه‌ها، واریز وجه به حساب کارگزار، درخواست دریافت وجه از کارگزار، ثبت، ویرایش و حذف سفارش‌ها، معاملات انجام‌شده، درخواست تسویه نقدی یا تسویه فیزیکی در اوراق مشتقه، بارگذاری کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز جهت انجام امور تسویه، صدور حواله و تحویل کالا، تعیین باربری و مقصد حمل کالا، اعلام تأخیر در تحویل کالا، درخواست تحویل کالا با تأخیر، درخواست انفساخ قرارداد به دلیل تأخیر در تحویل کالا و ...) از طریق سامانه و با استفاده از نام كاربري و رمز عبور مشتری صورت مي‌گيرد، به منزله اقدام توسط شخص مشتری است و مشتری تحت هیچ عنوان نمی‌تواند سفارش‌ها، معاملات یا به طور کلی هیچ یک از اقدامات انجام‌شده از طریق سامانه را انکار نماید یا ثبت سفارش، انجام معامله یا هرگونه اقدام انجام‌گرفته از طریق سامانه را به شخص دیگری منتسب نماید.
  • 15. مشتری متعهد می‌گردد اطلاعات احراز هویت خود در سامانه (از جمله نام کاربری، رمز عبور، رمز یکبار مصرف) را در اختیار اشخاص ثالث قرار ندهد. در غیر اینصورت هرگونه مسئولیت ناشی از این امر بر عهده مشتری خواهد بود.
  • 16. مشتري متعهد است سفارش‌هاي خريد و فروش روزانة خود را در چارچوب قوانين و مقررات و سقف‌هاي اعلامي توسط سازمان یا بورس به سامانه ارسال كند.
  • 17. مشتري کلیه مسئوليت‌ها و تبعات ناشي از استفاده‌ی نادرست از سامانه را بر عهده مي‌گيرد.
  • 18. در صورت عدم انجام معامله توسط مشتري به مدت 60 روز متوالي از طریق سامانه، کارگزار می‌تواند دسترسي مشتري را غيرفعال نماید.
  • 19. مشتري متعهد مي‌شود، اصول امنيت سخت‌افزاري و نرم‌افزاري و محافظت از اطلاعات از جمله استفاده از نرم‌افزارهاي ضد ويروس مناسب، محافظت از شناسه كاربر، كليدواژه‌ها، كدهاي رمزي و كليه اطلاعات دريافتي از کارگزار را به‌ منظور جلوگيري از دسترسي‌هاي غيرمجاز به سامانه، رعايت نمايد.
  • 20. مشتري مکلف است در صورت وقوع هرگونه سرقت يا استفاده غيرمجاز از نام کابری و رمز عبور یا حساب(‌های) بانکی خود، موضوع را فوراً به کارگزار اطلاع ‌دهد.
  • 21. مشتري مجاز به هيچ‌گونه دخل و تصرف در سامانه و نحوه دسترسی به آن به هر دلیل از جمله به منظور هر گونه بهره‌برداری تجاری یا غیرتجاری توسط خود یا به واسطه دیگری نیست و نمی‌تواند حق استفاده از این خدمات را به شخص دیگری واگذار کند.
  • 22. مشتري اقرار مي‌نمايد كه از دانش كافي در خصوص قوانين و مقررات معاملاتي و ساير قوانين و مقررات مرتبط با بازار سرمايه برخوردار است.
  • 23. مشتری متعهد می‌گردد در صورت اختلال در سامانه، از راه‌های جایگزین اعلامشده توسط کارگزار برای ثبت و ارسال سفارش (حداقل مراجعه حضوری به کارگزاری) استفاده نماید.
  • 24. مشتری به گردش حساب و معاملات خود به نحوی که روزانه بتواند از جزئیات معاملات و اعتبار و نیز مانده حساب خود مطلع گردد، دسترسی داشته و متعهد می‌گردد چنانچه خللی در این امور به وجود آید، حداکثر تا 15 روز پس از انجام معامله، به صورت مکتوب به شرکت کارگزاری (دبیرخانه شرکت) اطلاع‌رسانی نماید. در غیر اینصورت مسئول خسارات وارده به خود بوده و حق اعتراض نخواهد داشت.
  • 25. چنانچه حساب مشتری نزد کارگزاری به هر دلیل (ابطال معاملات فروش، ثبت فیش واریزی نامعتبر، اختلال نرم‌افزار، خرید بدون مانده و ...) بدهکار گردد، شرکت کارگزاری حق دارد به تشخیص خود از دارایی مشتری، اقدام به فریز، فروش و تسویه نماید.
  • 26. کلیه هزینه‌های مرتبط با بدهکار شدن مانده حساب مشتری نزد کارگزاری، بر عهده مشتری خواهد بود.
  • 27. مشتری متعهد می‌گردد کلیه مقررات مربوط به معاملات بورس و فرابورس ایران خصوصاً مصوبات در مورد موضوع پولشویی را رعایت نماید.
  • 28. کلیه خریدهای مشتری به صورت نقدی می‌باشد، مگر اینکه به صورت جداگانه قرارداد اعتباری فی‌مابین تنظیم شود.
  • 29. در خصوص مشتریان حقوقی، صرفنظر از مستندات مربوط به اشخاص حقوقی از قبیل روزنامه رسمی و ... رویهای که تا کنون جهت تأیید دستورهای این دسته از مشتریان با قراردادهای فیمابین جاری بوده مورد تأیید مشتریان حقوقی بوده و مادامی که به صورت رسمی این رویه را تغییر ندهد حق اعتراض را از خود سلب و ساقط می‌نماید.
  • 30. شرکت کارگزاری مستحق دریافت کارمزد در معاملات می‌باشد و مواردی از قبیل فسخ، انفساخ یا ابطال معاملات صورت گرفته در تمام سامانه‌های معاملاتی بورس و فرابورس مانع از این امر نمی‌باشد و تمامی مشتریان اعم از حقیقی یا حقوقی ملزم به پرداخت کارمزد معاملات و عندالزوم خسارات وارده به شرکت کارگزاری می‌باشند.
  • 31. داده‌پيام‌ها و سوابق كلية تراكنش‌هاي دريافتي از مشتري و ارسالي به وي كه با رعايت قوانين و مقررات و در چارچوب مفاد اين قرارداد ايجاد و نگهداري شده است در حكم اسناد معتبر و قابل استناد در مراجع قضايي و حقوقي است. در صورت بروز اختلاف بين کارگزار و مشتري در خصوص اين سوابق و داده‌پيام‌ها، اطلاعات مندرج در سامانه، معتبر و براي کارگزاری و مشتری لازم‌الاتباع است.
  • 32. در مواردی که کارگزار بر اساس این قرارداد یا دستورالعمل ملزم به اطلاع‌رسانی به مشتری است، کلیه اطلاع‌رسانی‌ها و مکاتبات به یکی از طرق زیر به انتخاب مشتری انجام می‌گردد:
  • ارسال پیامک به شماره موبایل مشتری
  • ارسال به پست الکترونیکی مشتری
  • اعلام در سامانه
  • اعلام در سایت اینترنتی کارگزار

شرکت کارگزاری بانک دی

برای تماس با کارشناسان شرکت کارگزاری بانک دی وارد لینک رو به رو شوید.