در جامعه مدرن و رقابتي امروز، زمان عنصري بسيار مهم و گران بها به شمار مي رود، براين اساس شرکت کارگزاری بانک دی تلاش می کند بيشترين بهره برداري از زمان را با کمترين هزينه و اتلاف سرمايه انساني و مادي داشته باشد. سامانه معاملات برخط یکی از مطمئن ترین و آسان ترین روش ها جهت نیل به این هدف در بازار سرمایه می باشد.
منظور از معاملات بر خط Trading Online ،( دسترسی سریع ، آسان و مطمئن سرمایه گذاران به سامانه معاملات بازارهاي اوراق بهادار همانند بورس اوراق بهادار تهران (TSE و فرا بورس ایران OTC ( است. یعنی ارتباط بر خط همیشه و در همه جا و حتی از طریق تلفن هاي همراه نیز وجود دارد. انتظار پشت خط تلفن هاي مشغول دیگر وجود ندارد. ضمناً امکان اشتباه کردن کم می شود چون در معامله بر خط دستور خرید یا فروش مستقیماً توسط خود مشتري وارد می شود و خطاي معامله گر یا پذیرش از میان می رود و مشتري می تواند بدون مراجعه به کارگزاري، سفارش هاي خرید و فروش اوراق بهادار را به سرعت انجام دهد و معاملات کاملا" مکانیزه شده و همه اموربا استفاده از بسترهاي امن مخابراتی در کسري از ثانیه انجام می شود.
سرمایه گذاران با مراجعه به شعب کارگزاري پس از احراز هویت و پر کردن فرم مشتریان به عنوان مشتري کارکزاري شناخته میشوند. پس از آن قرارداد معاملات Online را دریافت و امضا می نمایند. در مرحله سوم جزوات آموزشی لازم به مشتري ارائه شده و از او مصاحبه و آزمون به عمل می آید. پس از تایید صلاحیت به مشتري کد و پسورد ورود داده می شود. حال مشتري امکان ورود سفارشات خرید و فروش را دارا می باشد.
عدم نیاز مراجعه حضوری مشتری
عدم دخالت انسان در ورود سفارش
بین تصمیم گیری شما و انجام معامله
سفارش ثبت شده توسط مشتری
بر اساس ماده 24 دستورالعمل اجرایی معاملات برخط رویه های انجام معاملات برخط و شرایط و مخاطرات این نوع معاملات را به اطلاع می رساند:
1) کلیه متقاضیان محترمی که تمایل به انجام معاملات خود در بازارهای بورس ایران را به صورت برخط داشته باشند لازم است طبق ماده ۱۴ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، قرارداد استفاده از معاملات برخط اوراق بهادار را با کارگزاری به امضا برسانند.
2) مدیریت معاملات برخط کارگزاری طبق ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، مکلف است در صورتی کامل بودن اطلاعات ارائه شده توسط متقاضی و پس از بررسی و احراز مهارت و صلاحیت ایشان در خصوص استفاده از زیرساخت های معاملات برخط و در صورت عدم وجود سابقه نقض مقررات یا عدم ایفای تعهدات نزد اعضا یا سازمان، نسبت به ارائه دسترسی به متقاضی ظرف حداکثر ۷ روز اقدام نماید. بدیهی است در صورتی که پس از اعطای دسترسی به متقاضی و در حین استفاده از سامانه معاملات برخط، مشخص شود که یکی از موارد ذکر شده قبل یا بعد از ارائه دسترسی نقض شده است دسترسی متقاضی ضمن اطلاع رسانی قبلی مسدود خواهد شد.
3) ارزیابی صلاحیت حرفه ای متقاضی توسط مدیریت معاملات برخط به صورت آزمون کتبی صورت می پذیرد.
4) کلیه متقاضیان محترم لازم است قبل از شرکت در آزمون و امضای قرارداد نسبت به مطالعه منابع آموزشی زیر اقدام نمایند. امضای قرارداد به منزله پذیرش تمامی قوانین و دستورالعمل های معاملات برخط و کلیه مخاطرات ناشی از انجام این معاملات است.
5) مدیریت معاملات برخط کارگزاری می تواند علی رغم احراز تمامی شرایط فوق، خدمات معاملات برخط را به متقاضی ارائه ننماید. همچنین طبق ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، در صورتی که در حین استفاده از سامانه معاملاتی، شواهد و قرائنی مبنی بر نقض قوانین و مقررات و یا ایجاد مخاطره در شفافیت و منصفانه بودن بازار مشاهده شود دسترسی متقاضی به سامانه مذکور بلافاصله قطع خواهد شد و مراتب به اطلاع ایشان خواهد رسید.
6) نام کاربری و رمز عبور استفاده از سامانه معاملات برخط، در ابتدای افتتاح برای شخص داوطلب از طریق پیامک ارسال میگردد. بدیهی است در هر زمان متقاضی می تواند نسبت به تغییر رمز عبور انتخاب شده توسط خود اقدام نماید.
7) اطلاع رسانی در خصوص تغییرات، اطلاعیه های جدید و اختلالات احتمالی در سامانه های معاملاتی آنلاین از طریق "پیام فوری" داخل سامانه ها توسط مدیریت معاملات برخط کارگزاری صورت خواهد پذیرفت.
8) در صورتی که متقاضی اقدام به ارسال سفارشات نامتعارف به تشخیص ناظر بازار یا مدیریت معاملات کارگزاری نماید یا به هر طریقی اثبات شود که مشتری با روشی غیر متعارف، از طریق سامانه معاملات برخط کارگزاری، اقدام به ارسال سفارشات با تعداد و تکرار بالا نموده، دسترسی فرد مذکور بلافاصله قطع گردیده و مراتب به اطلاع ایشان خواهد رسید. فعال سازی مجدد دسترسی مشتری به سامانه معاملات برخط، در صورت تمایل وی، تنها منوط به ارایه تقاضای کتبی و همچنین تعهدنامه کتبی مبنی بر استفاده صحیح و مجاز از سامانه معاملات برخط خواهد بود.
9) سامانه های معاملاتی برخطی که در اختیار متقاضیان محترم قرار میگیرد حداقل الزامات لازم در دستورالعمل های ابلاغی نهاد های ناظر را رعایت کرده است. همچنین حداقل امکانات زیر از طریق این سامانه ها در اختیار هر شخص قرارداده میشود:
10) اطلاع رسانی به مشتریان: کلیه موضوعات لازم برای اطلاع رسانی به مشتریان شامل اطلاعیهها، تغییرات و اصلاحات،اخطارها و یا اعلانها، توسط مدیریت معاملات برخط کارگزاری،همکاران پشتیبانی و یا از طریق سامانه معاملات برخط به اطلاع مشتریان خواهد رسید.
11) کارگزاری از طریق راه های ارتباطی زیر پاسخگوی مشکلات و سوالات احتمالی متقاضیان محترم میباشد.